Основний перелік вирішуваних питань за експертною спеціальністю 10.2 «Дослідження технічного стану транспортних засобів»

Обʼєкти експертизи/дослідження: транспортний засіб

Типові питання:
-в якому стані знаходиться робоча гальмівна система, система рульового керування, ходова частина, система освітлення транспортного засобу?
-якщо у вказаних системах виявлені несправності, то коли вони виникли, до, під час, чи після дорожньо-транспортної пригоди?
-якщо є які-небудь несправності, то чи міг водій їх виявити перед виїздом чи під час руху?

При проведенні експертизи/дослідження можуть бути вирішені інші питання за цим напрямком дослідження.

ТЕХНОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
модулю керування системою безпеки (КСБ) транспортних засобів (ТЗ)
із застосуванням приладу Bosch CDR Tool

Можливість проведення дослідження із застосуванням приладів Bosch CDR Tool, GIT EDR Tools або Tesla EDR Tool доцільно попередньо узгоджувати.

Можливість отримання інформації з блоку КСБ залежить від марки, моделі, року випуску, характеру механічних пошкоджень ТЗ після ДТП. Крім того, це обумовлено типом КСБ, яким комплектується ТЗ – на однакових моделях ТЗ можуть встановлюватися різні партії КСБ. Лабораторія ІТТД працює над питанням розширення діапазону марок та моделей ТЗ, що підлягають дослідженню (зчитуванню інформації), до максимального, але існують певні технологічні обмеження.

Передбачається два варіанти дослідження модулю КСБ у залежності від технічного стану ТЗ після ДТП:

Варіант 1. Дослідження модулю КСБ на місці зберігання ТЗ шляхом підключення до роз’єму технічної діагностики бортових систем OBD-ІІ – у випадку наявності бортового електричного живлення або можливості забезпечення альтернативного джерела.
1.1. Слідчим виноситься постанова про призначення судової експертизи, у якій визначається перелік питань, що підлягають вирішенню.
1.2. Судовим експертом спрямовується клопотання про надання об’єкту дослідження – ТЗ за місцем його зберігання.
1.3. В ході експертного огляду ТЗ зчитується інформація з блоку КСБ та складається протокол первинних спостережень.
1.4. В процесі експертного дослідження аналізується інформація, отримана
з блоку КСБ у форматі протоколу, та складається висновок.

Варіант 2. Лабораторне дослідження модулю КСБ після його вилучення
з ТЗ – у випадку відсутності можливості забезпечення електричного живлення (бортового або альтернативного).
2.1. Слідчим направляється лист на обласний НДЕКЦ щодо необхідності залучення працівника підрозділу інженерно-транспортних досліджень (в якості спеціаліста) для огляду ТЗ та демонтажу модулю КСБ з визначеного ТЗ із наданням дозволу на демонтажні роботи та пов’язані з цим можливі пошкодження.
2.2. Під час вилучення забезпечується протокольне оформлення огляду ТЗ та вилучення модулю КСБ із зазначенням його маркувальної інформації (номер, цифри на наклейці) та ілюструванням процесу вилучення:
2.2.1. фото пошкоджень ТЗ (основних);
2.2.2. фото місця вилучення модулю КСБ;
2.2.3. фото VIN номера ТЗ (на кузові або інша дублююча табличка)
2.2.4. фото коліс ТЗ, а саме розміру гуми (наприклад 225/55 R16).
2.3. Слідчим виноситься постанова про призначення судової експертизи, у якій зазначається перелік питань, що підлягають вирішенню.
2.4. В ході лабораторного дослідження блоку КСБ, з нього зчитується відповідна інформація.
2.5. В процесі експертного дослідження аналізується отримана
з блоку КСБ інформація (у форматі протоколу) та складається висновок.

Типові питання, що виносяться на вирішення:

1. Які дані про параметри руху автомобіля (номерний знак….) містяться в модулі керування системою безпеки, що надається на дослідження?
2. Який був характер руху автомобіля (номерний знак….) перед подією дорожньо-транспортної пригоди (можливо після неї), виходячи з отриманих даних?
3. Чи в працездатному стані знаходилися на момент дорожньо-транспортної пригоди робоча гальмова система та система рульового керування автомобіля (номерний знак….) згідно інформації, яка міститься в модулі керування системою безпеки?

Недоцільно виносити на вирішення додаткові питання, оскільки у рамках зазначених 3-х питань експертом буде наданий весь (максимальний) обсяг фактичних даних, щодо параметрів руху ТЗ та його технічного стану.

Додатки до постанови про призначення судової експертизи в залежності від варіантів проведення дослідження можуть дещо різнитися.
Варіант 1:
1.1. копія протоколу огляду місця ДТП та схеми до нього.
Варіант 2:
2.1. модуль КСБ (номер пакету);
2.2. копія протоколу огляду ТЗ та вилучення КСБ;
2.3. носій (USB-накопичувач, картка пам’яті або диск) з фотоматеріалами щодо процесу вилучення блоку та характеру й локалізації механічних пошкоджень ТЗ;
2.4. копія протоколу огляду місця ДТП та схеми до нього.